Elektrisch rijden, dat gaat de toekomst worden. De ontwikkelingen gaan hard en de eerste echte automodellen voor particulieren zijn sinds een paar jaar verkrijgbaar. De Tesla is de bekendste full electric auto die op de markt is. De Tesla is echter een sportauto die voor de meeste mensen veel te duur is. Met prijzen rond de € 100.000 is dat begrijpelijk. De Tesla schiet zijn doel misschien een beetje voorbij als het gaat om duurzaamheid. Tesla heeft haar naam zeker gemaakt en het elektrisch rijden bekend gemaakt in de wereld. Alleen de prijzen en het gewicht van de auto schieten ons inziens het duurzame doel een beetje voorbij.
Naast het elektrisch rijden zal ook waterstof de brandstof van de toekomst worden. Waterstof is zelf geen echte brandstof, maar in combinatie met zuurstof wordt het zeer brandbaar. De actieradius van een elektrisch aangedreven auto en de tijd die nodig is om op te laden, zal het voor vrachtwagens en andere voertuigen nog lang onmogelijk maken om hele lange afstanden te rijden. Waterstof is een ideale brandstof voor ons milieu. Het enige wat uit de uitlaat van de auto komt, is waterdamp. Ideaal! Waarom hebben we dit dan niet al lang? Nou… waterstof is zeer licht ontvlambaar en er moet daardoor zorgvuldig mee worden omgegaan. Transport is lastiger omdat waterstof gecomprimeerd (onder druk) moet blijven. Ook heeft een auto een grote tank waterstof nodig om redelijke afstanden te kunnen overbruggen. Er zal dus een degelijk netwerk van waterstof aangelegd moeten worden om waterstof echt werkbaar te maken.
Probleem is ook nog dat waterstof niet zomaar in de natuur voorkomt. Het moet gemaakt worden door water te splitsen in waterstof en zuurstof. Daar is energie voor nodig. Een waterstofauto is dus pas echt duurzaam als de energie die gebruikt wordt om waterstof te maken op een duurzame manier wordt verkregen.
Waterstof heeft zeker toekomst, maar er zijn nog genoeg problemen die om een oplossing vragen.